Att hitta gratisprover, motstå lockerbjudanden, träna impulskontroll och att bemöda sig med att läsa kundrelationer. Vi går igenom vissa av de aspekter du bör ha i åtanke för att bli duktig på att använda internet för dina pryl- och klädköp. Och blickar in i framtiden för e-handel.

Allt fler svenskar handlar online – det är området inom återförsäljnings som växer snabbast. Men vad krävs det för slags förkunskaper för att du ska vara en bra onlineshoppare? Vad innebär det att vara konsumentsmart på internet? Vi går igenom lite generella råd och tips på hur du får ut det mesta av ditt handlande på nätet.

  • Gratisprover. Gratis är godast, sägs det. Onlinehandeln har skapat en miljö som är full av bra erbjudanden – för den som vet var den ska leta. Det finns mängder av gratisprover, och sajter som jobbar med att lista dessa.
  • Kundrecensioner. Varför ska du skjuta i mörkret när du inte behöver det? På i stort sett varenda produktsida, i varenda e-handel, finns möjligheten att sätta betyg som kund. Genom att iaktta dessa betyg, och att läsa recensioner skrivna av kunder, kan du enkelt bilda dig en uppfattning om varan är värd dina pengar eller inte.
  • Tänk efter. En av fördelarna med att shoppa online är att det enkelt och går snabbt. Men ibland går det kanske lite väl snabbt. Det är lätt hänt att vi spenderar mer än vi från början tänkt, blir lockade av företagens olika erbjudanden. Det här är ju egentligen inget nytt, eller unikt för internet, men vi kan se hur beteendet hårdras tack vare den nyvunna bekvämligheten. Det kan också vara svårt att avgöra vilka webshoppar som är pålitliga och inte, och det finns fortfarande många oseriösa aktörer på marknaden, vilket leder till fler missnöjda kunder.

Framtidens e-handel

Varför är det viktigt att bli bra på onlineshopping? De flesta experter är överens om att e-handel är framtiden inom återförsäljning. Hur påverkar det konsumentupplevelse? Hur påverkas konsumentbeteendet? Det är något som ger storföretagen huvudbry. Något som är i ropet är att ägna sig åt spelifiering – att göra hemsidorna mer interaktiva – påminnande om TV-spel – för att frigöra dopaminkickar hos konsumenten och få denne att stanna längre på sidan. Vi kommer även få se nya jobb utvecklas – mer avancerade kundtjänster och digitala sherpor – vars yrkesroller kommer påminna om det traditionella butiksbiträdet.